переглянути і опрацювати презентацію, відповісти письмово в зошиті на запитання в презентації, вивчити поняття, терміни, визначення.
9 клас урок №__
огляд основних еукаріотичних таксонів
Тварини й рослини — своєрідний барометр.
Якщо раптово
виявляється, що тварини й рослини зникають,
то це попередження:
з екосистемою щось негаразд. Тому охорона
тварин і рослин, за своєю суттю — охорона нас самих… Необхідно захищати їх,
бо якщо підуть вони, підемо й ми.
(Дж. Даррелл)
І.
Актуалізація опорних знань. Мотивація
Перевірка знань про сучасну систематику, основні групи
організмів та їхні спільні та відмінні риси.
Розповідь з елементами бесіди, обговорення епіграфу
уроку.
Вчені
стверджують, що протягом найближчих 20–30 років через техногенні зміни в
навколишньому середовищі світ може втратити більш як 1 млн видів рослин і
тварин. Швидкість вимирання видів сьогодні в 1000 разів перевищує природну.
Близько 10 % видів рослин зони помірного клімату та 11 % видів птахів світу
опинилися під загрозою зникнення. Така сама доля в найближчому майбутньому
чекає на 130 тис. видів тропічної зони. Адже добре відомо, що одна з умов
ефективного існування, виживання, пристосування до змін будь-якої екосистеми —
наявність певної кількості видів живих організмів у ній, які еволюційно добре
пристосувалися до існування й активно функціонують, взаємодіючи один з одним у
процесах обміну речовиною, енергією, інформацією. Інакше кажучи, біологічна різноманітність
— це запорука стійкості, витривалості як окремих екосистем, так і біосфери в
цілому. Екологічні взаємодії різних видів живих істот із довкіллям формують
екосистеми, від стану яких залежить життя людей. Зменшення біорізноманітності —
це серйозна втрата біосфери, одна з головних екологічних проблем сьогодення.
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Система
еукаріотів. Розповідь з елементами бесіди
Еукаріоти – одно- та багатоклітинні організми, які в своїх
клітинах мають ядро та мембранні органели. До одноклітинних еукаріотів належать
одноклітинні твариноподібні, одноклітинні водорості, одноклітинні грибоподібні
організми, яких можна об’єднати в групу Протисти.
Багатоклітинними еукаріотами є рослини, гриби і тварини.
У процесі еволюції предки еукаріотів виникли завдяки симбіогенезу бактеріальних клітин й
формуванню двомембранних органел. Через те геном еукаріотичних клітин може бути
ядерним, пластидним і мітохондріальним.
3.
Особливості основних груп еукаріотів. Самостійна
робота учнів з підручником, складання таблиці у зошиті.
Порівняння царств Гриби,
Рослини, Тварини
Порівняльні ознаки
|
Царство Гриби
|
Царство Рослини
|
Царство Тварини
|
Клітинна стінка
|
З хітину
|
З целюлози
|
-
|
Наявність пластид
|
-
|
+
|
-
|
Кількість геномів
|
2
|
3
|
2
|
Запасаючий полісахарид
|
Глікоген
|
Крохмаль
|
Глікоген
|
Тип живлення
|
Гетеротрофність,
осмотичне живлення
|
Фотоавтотрофний
|
Гетеротрофність
|
Спосіб життя
|
Прикріплений
|
Прикріплений
|
Активний
|
ІІІ. УЗАГАЛЬНЕННЯ,
СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
Питання, на які учні не змогли дати відповіді, виносяться
на самостійне опрацювання вдома.
1. Які організми належать до еукаріотів?
2. Чим характеризуються представники царства Гриби?
4. Що спільного та відмінного між справжніми грибами та
грибоподібними організмами?
5. Чому лишайники відносять до грибів, а не до водоростей чи
ціанобактерій?
6. У яких багатоклітинних еукаріотів не формуються справжні
тканини?
7. Чому величезні водорості, розмір яких сягає кілька
десятків метрів і які складаються з мільярдів клітин, не вважають справжніми
багатоклітинними організмами?
8. Чим тканинна організація в рослин відрізняється від організації
тканин у тварин?
9. Чим гормони тварин відрізняються від фітогормонів?
10.
Які групи виділяють серед вищих рослин?
11.
Які особливості будови, життєдіяльності та
еволюції рослин?
12.
Чим відрізняються первинні багатоклітинні та
справжні багатоклітинні тварини?
13.
Порівняйте ознаки, притаманні представникам
різних груп організмів.
1 бактерії А
мають глікокалікс
2 гриби Б
клітини мають лише один тип нуклеїнових кислот
3 рослини В
клітинна оболонка містить хітин
4 тварини Г
клітинна оболонка містить мурен
Д у цитоплазмі відкладається крохмаль
14.
Чи є в рослин і грибів ембріональний розвиток?
У чому відмінність між цими етапами життєвого циклу у тварин і рослин?
15.
Чому, на вашу думку, одноклітинні еукаріоти
розглядають як окрему групу організмів?
16.
Чому тварин вважають більш досконалими
істотами, ніж рослин чи грибів?
IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: прочитати параграф 48, 49.
Немає коментарів:
Дописати коментар